Sanctuary Saga - drie weken in een minuut deel 1 - Reisverslag uit Muldersdrift, Zuid-Afrika van Kim Dijkman - WaarBenJij.nu Sanctuary Saga - drie weken in een minuut deel 1 - Reisverslag uit Muldersdrift, Zuid-Afrika van Kim Dijkman - WaarBenJij.nu

Sanctuary Saga - drie weken in een minuut deel 1

Blijf op de hoogte en volg Kim

17 Mei 2017 | Zuid-Afrika, Muldersdrift

(dit is deels door Google vertaald, dus excuses als het niet 100% klopt)

Het heeft even geduurd om te schrijven, vanwege een aantal redenen
Mijn laptop koelt niet goed af, dus maak ik mij zorgen dat het oververhit en crasht
Mijn tent heeft geen plek om te zitten, dus ik moet in de lapa zijn, en ik voel mij schuldig om te zitten en niets te doen '(ja, zelfs als vrijwilliger voel ik mij nog steeds dat ik bezig moet zijn om te worden geaccepteerd)
'S Avonds ben ik moe, ik sta om 5:30 uur op en ga tegen 9 uur slapen
Er gebeurde dingen dat ik niet zeker was of ik het kon schrijven omdat de mensen thuis zorgen zouden maken als ze het lezen
En ik denk dat ik ook zelfzuchtig wou zijn en de bush wilde induiken en in verbinding staan met alles wat er mee werd meegebracht, zoveel om waar te nemen en te verwerken!

Het is nogal de rit geweest, en drie weken tot op de dag ben ik terug in JNB, als je met je ogen knippert is het voorbij voordat je iets gezien hebt
Ik had een aanvaring met mijn vader voordat ik vertrok (zoals verwachtte), hij was niet blij met mijn keuzes, dus de nacht voordat ik vertrok heb ik hem een e-mail opgesteld om te proberen uit te leggen en een manier vinden om de situatie tussen ons te verzachten ...
Ik heb dinsdagavond niet goed geslapen - ik had niet van miss M gehoord en door de situatie met mijn vader bleef de rust van slaap mij ontwijken

Woensdagmorgen heeft Joy mij afgezet in Sandton Gautrain en ik kon niet stoppen met glimlachen, het was eindelijk tijd!
Ik wachtte op ORT en Miss M arriveerde omstreeks 11 uur

Ze begroette de vrijwilligers Martina en Jakob, en zei hallo Michelle tegen mij.
Michelle ???? Ik heb maar 3 letters in mijn naam, dat kan niet moeilijk zijn ??? Enfin ...
We gingen naar de auto en naar het lang verwachte sanctuary. Het duurde ongeveer 3,5 uur en het was leuk om met miss M te babbelen onderweg.
Met dat het landschap van Johannesburg naar Pretoria en dan Modimole en verder veranderde, voelde ik mij steeds meer gelukkig, kalm, thuis, behorend. Dit is wat ik heb gemist
We reden naar de ingang van de lodge , en volgde vervolgens het kleine pad door de gang naar het hoofdgebied – de lapa, het was geweldig! Ik kon niet stoppen met glimlachen. En toen - toen terwijl wij aan het praten waren, hoorde ik ze plotseling – het gebrul van de leeuwen! Mijn hart stopte heel even, ik moest pauzeren en net tot mij toenemen - ik was dicht bij de leeuwen ....
We hebben elk onze eigen tent, en de mijne was (naar mijn mening) beter, het had een tweepersoonsbed en een echt comfortabele dekbed. Niet dat ik koud krijg, maar het gevoel van een donsdek op je huid als je erg moe bent en je in bed slaapt is gewoonweg heerlijk. Ik denk dat is nostalgie van toen ik als kind in het bed van mijn oma kruipte, ik weet het niet, ik weet alleen dat ik het heerlijk vind!
Ik pakte alles uit, mijn bijzettafel werd mijn memoirplaats, ik legde alle dingen die ik van de geliefden kreeg voor mijn reis - foto's, boeken, kaarten, tekening, chocolade. Het voelde voor mij alsof ze er bij mij waren, en buiten de ontbrekende voelde ik mij geliefd en gezegend
De eerste avond waren we op tijd klaar met het uitpakken voor de zonsondergang, en het was buitengewoon
Kijkend hoe de kleuren mengen, geleren, trouwen en transformeren van helder licht tot diep en warm, alles in een kwestie van minuten is iets wat ik telkens opnieuw kan aanschouwen. Elke zonsondergang en elke zonsopgang is anders, of het nu een beweging van een wolk is, of het glinsterende van de zon, of het achter de horizon wegebt of vanuit de horizon ontwaakt, elke gebeurtenis heeft net iets anders waadoor je ademhaling even tot stilstand komt

Mijn benoemde rol van 'vrijwilligerscoördinator' en lodge manager vond ik makkelijk. Martina en Jakob waren 2 jonge volwassenen (21 en 27) uit Zweden. Zij was spontaan en hij was ongemakkelijk verlegen / onzeker, (ik moest aan mijzelf denken lang geleden) en ik heb er van genoten om met hen te babbelen. We gingen om 21 uur naar bed en ik moest de volgende ochtend bij Martina en Jakob controleren dat ze wakker waren voordat ik naar de lapa om 6 uur ging om ze koffie te maken en dan ging ik met hen naar de vleeskamer (waar het vlees voor de leeuwen is opgeslagen en wordt voorbereid)
Dus, slapen was moeilijk, ik was te opgewekt om moe te zijn, en een aantal keer tijdens de nacht kwamen geluiden van Afrika waardoor indutten weer verdween. De leeuwen horen brullen, de stekelvarken wat langs de tent rent, 'iets' trippelt over de top van de tent ... Ik kon niet stoppen met glimlachen
In feite ben ik wakker geworden van het geluid van het gebrul, nog steeds met een glimlach! Wat een manier om wakker te worden!
Een van de eerste dingen die ik mij realiseerde was dat er meer dan één manier is naar adem te snakken ... De uitzichten, de geluiden, hebben mij allemaal naar adem doen happen
De pokke ongelijke, scheve stenen trapjes op en neer rennen deden hetzelfde! Mijn God! Ik vervloekte mezelf omdat ik niet meer had gesport voordat ik naar SA kwam en vloekte nog meer toen mijn knieën begonnen te zeuren en kwetsen
De eerste zonsopgang was ook mooi, en ik was alleen, Martina en Jakob waren al in de vleeskamer om het vlees voor te bereiden voor het voeden, ik kon mijn koffie rusting drinken en getuige zijn dat de horizon een nieuwe dag opofferde en hoorde Hoe de natuur applaudisseerde. Hoeveel woorden zijn er om adembenemend te beschrijven? Niet genoeg naar mijn mening
En dan was ik klaar om de tafel voor 7 uur voor ontbijt klaar te maken en het begin van mijn 'werk' in The Sanctuary
Ik ging naar de lapa na het ontbijt en babbelde naar mevrouw M. Ze vertelde mij in principe wat ik moest doen - 'dingen upgraden' en het een meer Europees gevoel geven, een beetje stijlvol, een beetje meer georganiseerd. Eenvoudige dingen zoals zout en peper op de tafel tijdens de maaltijden, en het sorteren van het koffiestation ... gewoon 'initiatief nemen en doe je ding' ...
En mijn God wat was het nodig! Het contrast tussen Nederlandse / Europese normen (of zelfs gewoon normale normen die je bij een goede lodge hebt) en The Sanctuary was enorm, maar wat mij nog meer verrast was het verschil in benadering naar de arbeiders omdat ze zwart waren
Over de dagen merkte ik, er waren geen vriendelijke woorden, geen gesprekken, geen samenwerking, alleen bevelen, neerhalend, slaafs. Ik bedoel, verdomme nog, van je stoel uit de dienstmeisje bellen dat ze helemaal van de washok naar de lapa moet komen om te worden teruggestuurd naar haar (Miss M's) huis om hoofdpijnpillen te halen en dan ook water te brengen? serieus? Of een kabel. Of de hondenvoer. Of wat dan ook
Er waren enkele problemen met de geiser bij een van de tenten en een van de jongens probeerde het te repareren. Miss M kon hem niet op de telefoon bereiken, dus stuurde ze iemand anders had om hem te halen, en ze vloekte en schreeuwde naar hem ... Ik was verbijsterd, eigenlijk verschrokken. Ik denk dat de mentaliteit en aanpak van de Afrikaanse mensen (lagere klassen?) Tegen zwarte werknemers anders is dan de Engelse, maar ik heb dit nooit zo onbeschaamd en zo snel ervaren in de aanwezigheid van een 'gast' (ik dus). Ik voelde het weerkaatsen, in mijn hoofd, in mijn hart, ik was zo beschaamd en schaamde mij voor hen

En de warmte en openheid die ik van de zwarte werkenemers heb ontvangen, alleen omdat ik respectvol was (of eigenlijk normaal omdat ik het echt tegenover iedereen zou zijn), ik noemde hen 'dames', ik maakte een grapje met hen, vroeg hun kinderen, ik werkte mee In tegenstelling tot gewoon dicteren zoals Miss M enz deed, en zei gewoon alstublieft en bedankt, en ze bloosden in waardering. Ik schaamde me, beschaamd, schuldig, deze arme mensen, om zo behandeld te worden, om lui te worden genoemd, alleen omdat ze zwart waren, ik voelde mij heel erg verdrietig.
Hoe moeilijk is het om iemand als een persoon te behandelen? Ik vond het zo'n openbaring met betrekking tot mijn eigen standpunt, maar is het vanwege wie ik ben of wie ik ben geworden? Ik kan mij niet herinneren dat wij ooit zo naar iemand toe mochten zijn, inclusief huishoudelijke werknemers die we destijds hadden, het was niet toegestaan en we dachten niet zo, het was gewoon niet wie wij waren
Ja, we waren verwend, we hadden een ‘maid’ die achter ons liep, maar we werden nog steeds geleerd om te respecteren en te waarderen. Het lijkt erop dat iets vanzelfsprekend nemen onderhevig is aan hoe, en jou eigen benadering aan hoe en het vormen van jou houding die jou manier van behandelen van de andere persoon vormt. Veel interne dialoog!

Na het ontbijt kon ik meehelpen om de leeuwenbehuizingen schoon te maken, mijn eerste keer dicht bij deze majestueuze dieren! Het systeem was vrij simpel, omdat er een groep pennen zijn waarin de leeuwen zijn en ze worden systematisch door de schuifdeuren van de een naar de andere verplaatst, je controleert dat de pen leeg is, je gaat binnen en maakt het schoon (poep, botten, water , Beddengoed), stap uit, open een interne schuifdeur en de leeuw schuift door en kun je verder naar de volgende pen gaan
Bij sommige leeuwen is het heel duidelijk dat zij fysiek of mentaal niet 100% zijn.
Hinken, littekens, vervormingen, blindheid, gebroken tanden, agressie, 'circus trucs' die ze moesten leren en niet ongeleerd krijgen, herhalende bewegingen, verwoestende verhalen, beschadigde lichamen, zielen vol littekens.
Ik realiseerde mij dat je ook naar adem kan happen omdat je gewoon wilt huilen.

Van daar uit gingen we naar de schapen en de impala. Ik wist niet dat je ook zwarte impala kon krijgen! Het is dezelfde genetische afwijking als bij albino’s, behalve dat ze zwart zijn, ik denk zoals je ook zwarte jaguars kan krijgen. En als de zon op een zekere invalshoek de vacht raakt, reflecteren de onderliggende nuances van kleuren, geweldig! Ook, waar een albino-impala zou worden afgewezen, heeft de zwarte impala geen problemen met de rest van de groep, dat vind ik echt grappig voor een land als Zuid-Afrika!
De schapen waren ook leuk, er waren 3 weesje die flesjes kregen, en een aantal pasgeborenen die zooo schattig waren (en liet mij mij bedenken om vlees een beetje meer weg te laten)
De bewakers voor de schapen waren in de vorm van 2 Anatolische honden - Eno en Blue. Deze honden worden op jonge leeftijd met de kudde gezet en blijven daar om te beschermen en op te letten
Ik denk dat ik net te veel van een softy ben, Eno liet zien dat hij snakte naar een beetje contact, een aai, een lieve woord, een koekje, wat erg, ik had er echt moeite mee voor hem.

Terug naar de lodge en een snelle lunch en ik ging terug om een paar dingen te sorteren, en in de namiddag nam Miss M mij mee voor een wandeling om het gebied en enkele leeuwen te laten zien.
uiteindelijk kon ik Tau zien, de witte leeuw waarvan de mythische genen teruggeleid kunnen worden naar de witte leeuwen van de Timbavati!
Hij en Raka, zijn 'broer van een andere moeder', wat een zicht om te aanschouwen!
Ik denk opgesloten en verzorgd zijn het beste is voor hen gezien de omstandigheden, maar ik kreeg toch het gevoel, ongeacht hoe wij denken dat we het goed doen, we bemoeien nog steeds en beslissen nog steeds voor hen, waardoor ze nooit meer hun eigen echte ‘leeuwzijn’ en potentieel zullen ervaren.
En toch, de omstandigheden dicteren dat je moet, want als je dat niet doet, zullen ze nog steeds onderhevig zijn aan de genade van een mens, en dat mens zal niet goed doen en ze zullen lijden. Dus hier is de zorg 'weëig' zoals zij in het Nederlands zou zeggen - bitterzoet (naar mijn mening).

Terug bij de lodge voor het avondeten dat best lekker was. Er waren 2 nadelen (naar mijn mening), de ene was dat de vrouw dat kookte (Zhané) zo gewend was aan personeel dat ze niet eens de verpakking of voedselresten weggooide tijdens het voorbereiden. Elke keer dat ze klaar was stond de keuken overal vol, gebruikte potten, pannen, servies, geopende pakketten, restanten, geen ruimte meer op de tafel, keukenblok, vriezer, gasfornuis (!) niks was onaangetast of schoon en ze liep weg, alles achter haar latend, de bediening zouden het moeten opruimen.
De andere waren dat de 'menus' dat door Miss M geselecteerd en gebruikt werden, volgens haar voor gezondheidseigenschappen, maar ze waren eigenlijk recepten uit haar privé programma om gewicht te verliezen, waardoor mensen een totaal van 1200 - 1500 kilocalorieën per dag kregen!
Ze was geobsedeerd met gewicht en plaatste zelf een oproep op de FB pagina van The Sanctuary op zoek naar een persoonlijke trainer 'voor iedereen', maar het was voor haar en haar obsessie.

'S avonds, toen de vrijwilligers naar bed lag en ik nog steeds in de lapa bij haar was, realiseerde ik mij dat ze haar wijn net een beetje te graag had, en dat begon te irriteren.
De verhalen en 'gesprekken' die we hadden over haar vriendin die daar was en ‘misbruik van haar maakte, Zhané, die waarschijnlijk zwanger was van haar zwarte vriendje en het was te laat voor een abortus en’wat nu’, en een ‘naakt kalender’ van ons allemaal wilde maken voor the sanctuary, als we allemaal dun genoeg waren voor haar gevoel.
Haar wens was vrij te zijn van de rompslompe en het babysitten van de vrijwilligers en de lodge, keuken- en personeelsproblemen en en en. Ze wilde gewoon marketing en sociale media doen, ze was 'geweldig' om de ideeën te bedenken en anderen waren er om ze te implementeren ... En ze wilde dat ik alle taken overnam.
Ik was verbaasd over de gelijkenissen die mijn vorige baan had gehad en mijn baas Jan, ze was wispelturig, stemmingswisselingen, de glimlach (als ze luisterde) voelde nep aan en toen ik sprak als antwoord op iets dat van mij werd gevraagd, werd ik onderbroken, alles Was over haar - haar mening, haar inzicht, haar wil, haar problemen, wat zou haar kunnen bevallen. Ik voelde mij alsof ik er was om te luisteren en hopelijk eens te zijn (en eventueel applaus)
Ik was ook van slag met haar aandrang met betrekking tot hoe ik met de werknemers omging - 'vertel ze!', niks vragen, gewoon commanderen, want ze zijn lui, ‘fucking lazy’.
Niemand wist waarom ik daar was, zodat Zhané ongemakkelijk voelde omdat ik de keuken regelde en om haar heen organiseerde en haar eigenlijk vertelde wat ze moest doen (volgens instructies van Miss M!) En ik kon de onzekerheid voelen met iedereen omdat iedereen dacht dat ik 2 weken vrijwillig daar was en nu was ik alles aan het veranderen.

Plus een aantal andere dingen, maar tegen de tijd dat het zondag was, was ik moe van alle problemen en kon ik geen contact maken met Miss M dat het op een goed manier zou worden aangepakt - printers, loodgieterwerk, de waterpomp waar continu kortsluiting was en opnieuw opgestart moest worden, lekkende kranen en leidingen, voedsel wat uit de keuken verdwijnt, een menu dat net onzin is waar ook nog de helft van de ingrediënten ontbreken en Zhané heeft geen idee hoe of wat te vervangen, een insecteninvasie in Martina's tent wat niet serieus genomen werd en geen moeite genomen werd om op zijn minst te gaan kijken, het verwikkelen van persoonlijk en zakelijk dat financieel en mentaal schadelijk was voor The Sanctuary en personeel, de ‘vriendin’ dat om 17 uur zoekend naar wijn rondliep waar de vrijwilligers waren, maar ik wordt op het matje geroepen omdat ik over de insecten probleem in het bijzijn van de vrijwilligers had gesproken, de medewerkers moeten op vrijdagavond zingen en op de trommels spelen bij de open vuur, maar ze krijgen eerst een doos (3liter) wijn dat meteen naar binnengeslagen wordt waardoor ze aangeschoten zingen en dan ruzie maken binnen oorschot van iedereen... wat voor indruk geeft dit aan vrijwilligers ???. Ik was klaar om te stoppen en naar huis te gaan
Ik heb een bericht gestuurd en gesproken met Melina (een vriendin) en was eindelijk in geslaagd om te ontspannen en een stap terug te nemen en na te denken over alles en ik besloot dat ik het afgesproken termijn tot 19 ste juli zou blijven en doen wat ik kon, ook voor de zwarte personeel om hen te helpen.
Een laatste probleem dat eigenlijk een luxe was, was de wifi. Van 7 uur tot ongeveer 21:30 uur gebruiken tenminste 10 telefoons en laptops de wifi, dus het was shit, gewoon shit, ik kon niet naar Holland of naar JNB bellen, ik kon geen foto's uploaden, het duurde enkele minuten om te posten naar Facebook ... Shit !!!
En het was moeilijk om mijn moeder te bellen.
Ik vroeg mij echt af hoe het met haar ging, ik had (en heb nog steeds) het zeer moeilijk gevonden om haar achter te laten en ondanks haar geruststellende woorden dat het goed was, strijd ik met schuld, ik wou dat het anders voor haar zou kunnen zijn, dat ik De middelen had om het voor haar anders en makkelijker te maken.

Tegen zondagmiddag voelde ik mij weer goed, we gingen de schapen voeden en had een game drive wat ik geweldig vind. The Sanctuary heeft een en ander van dieren, we zagen giraf, zebra, eland, waterbok, rooibok en verschillende vogels, het was heerlijk om te zien, terwijl de zon naar onderen ging
Die avond na het avondeten probeerde ik weer eea op te ruimen en dingen naar de keuken te nemen. Er was letterlijk geen plaats om de dienblad te plaatsen. Ik keek naar hun zittend middenin de puinhoop (Miss M, Minnie en Zhané), ik draaide mij om en liep weg, legde het terug op de tafel in de lapa en ging naar mijn tent.

Maandag was ongeveer hetzelfde als per gewoonlijk, het enige verschil was dat Martina genoeg van de insecten had en in mijn tent kwam slapen. We konden goed met elkaar opschieten, dus hebben we er goed over kunnen lachen. Ik richtte mij op hun 2, deed mijn ding en probeerde te ontspannen.
Mijn vader belde mij en we hebben gesproken. Ik was blij, het lijkt alsof mijn brief aan hem wat in beweging had gebracht en de steen deed verzachten. Hij probeerde, met zijn beperkingen en starre manier van denken en daarvoor kan ik alleen maar dankbaar zijn, en dat was ik, en zijn uitreiking had mij geraakt

Miss M vertelde mij dat dinsdag 2 leeuwinnen zouden gesteriliseerd worden en ik kon meehelpen. Daar zag ik echt naar uit, om zo dicht bij hen te komen, hen aan te raken en te helpen ... WOW!
Oh, en een van mijn held is overleden
RIP Roger Moore, prachtige man, dierenadvocaat en fantastische persoon, slaap zacht en fonkel helder aan de sterrenhemel
Weer een stille avond maar de insecten in Martina's kamer waren verdwenen, dus ze was blij terug te gaan naar haar eigen tent
Dinsdag waren we enthousiast. De plek voor de sterilisatie was achter Sav's tent op haar veranda en tuintafel - Afrikaanse stijl * gniffel *
Miss M 'gaf mij’ 4 medewerkers en 3 uur de tijd om het gebied van puin, rommel, bladeren, enz. weg te halen omdat het schoon moest zijn voor de ingreep, maar ook omdat ze ‘live’ zou gaan op Facebook
Ik heb Simon en Lena gevraagd voor te helpen, ik heb met hen gewerkt om het tempo omhoog te houden en we waren in een uur klaar, ik moest lachen!
Ik moest ook de lunch in de keuken in het huis van Sav opzetten en organiseren. Ik liep de grote keuken in de lodge naar binnen en het was opnieuw een ramp en ik werd zo mismoedig dat ik Zhané vroeg ‘kun je echt geen ene ding achter je aan opruimen?’ De uienschillen waren daar waar ze schilde, de pakketten, rotzooi en gestrooide etenswaren waren te veel voor mij, dus we hadden wat woorden, maar ik dacht bij mijzelf laat het, het is van haar, ik ben er klaar mee, ik heb andere dingen om te doen, en liep weg

Terwijl ik op de veranda van Sav bezig was, kwam ze om te praten. Ze was bezorgd dat ik er was om haar baan te nemen omdat het personeel. er over had gepraat
Ik had met haar te doen, ze is helemaal geen slecht meid, dus ik ging met haar zitten en legde een paar dingen voor haar uit en gaf haar een grote knuffel en ze was weer gelukkig
En toen was het wachtend. Omdat Peter Caldwell van JNB en na andere patiënten moest komen, waren we niet zeker vanaf hoe laat hij daar zou zijn

Hij arriveerde omstreeks 11:30 uur met zijn assistent en zette het werkplek op
En toen gingen we Amazonas, de eerste leeuwin, halen
Het is zowel triest als indrukwekkend om te zien hoe ze Peter herkende, en probeerde wanhopig van hem en de dartgun weg te komen. Zijn energie was geweldig - rustig, medeleven, resoluut, stil, zelfverzekerd
De pijl ging in net aan de basis van de staart en het duurde ongeveer 5 minuten voor Amazonas om om te vallen. De andere leeuwen probeerden haar te helpen beschermen vanuit de aangrenzend ruimte, en toen gingen we naar binnen om haar te weg te halen.
Ik had verwacht dat ik zenuwachtig, bezorgd zou zijn, maar dat was ik niet.
Het voelde zo natuurlijk, zo normaal en zo goed. Ik herinner mij deze realisatie mentaal te absorberen, tussen het glimlachen door
Amazonas werd naar het 'werkplek' gebracht en op de tafel gehijsd en in een wieg gelegd dat haar op haar rug in positie houdt. Ze was zwaar, ongeveer 110kg spierkracht, slapend en snurkend.
Het was adembenemend om te zien hoe gesynchroniseerd Peter en Angie (zijn assistent) waren. Absolute klokwerk, minimale woorden, snel, netjes, effectief, zo geconcentreerd en onder druk.
Ik was verbaasd over hoe hard de huid was, ook in verhouding met de dikte ervan, op een bepaald moment had hij een grotere opening nodig om naar binnen te kunnen, dus nam hij een schaar en begon te snijden.
Het klonk als zwaar dik leer dat zich onder protest verzet en splitst. Elke neerwaartse beweging van de schaar lemmet vereist kracht die je niet kon zien maar kon horen, zoals scharen die door dikke karton worstelden
Het duurde 52 minuten (als ik het goed herinner) om alles te verwijderen wat nieuwe leven en de belofte van toekomstige generaties vertegenwoordigde, in ruil voor een betere levens- en gezondheidsveiligheid:
“Het is in alle opzichten het beste voor Amazonas ...
Meer leeuwen in gevangenschap krijgen is niet zinvol ...
Om haar te behandelen met een implantaat om zwangerschap te voorkomen betekent dat ze elke 12-18 maanden gedart moet worden en dit is ook niet goed voor haar ...
Het is onacceptabel om een mannelijke leeuw te castreren en door alleen een vasectomie te doen ... zal de kans op kanker en infecties voor amazonas toenemen, aangezien de mannen (Scarc & Cusco) nog steeds met haar zullen paren ...

Vanuit gezondheids- en managementperspectief is het de sterilisatie van alle vrouwtjes in een gevangene omgeving (zoals The Sanctuary) de beste oplossing ... "

En toen was het voorbij, we brachten haar snel terug naar de bakkie, en terug naar de veiligheid van haar pen. Een omkeringsinjectie werd gegeven en de afstand werd gecreëerd, zodat ze uit de mist van slaap onder een waakzaam oog kon ontwaken
Mahla was daarna, en was moeilijker te darten, ze heeft echt gerend, arme meid
Mahla had nooit welpen gehad en hoewel ik begrijp waarom dit gebeurt en ermee akkoord gaat als gevolg van de implicaties als het niet gebeurde was ik nog steeds boos dat dit gedaan moest worden vanwege wij mensen
Ik realiseerde mij dat, zelfs als we proberen goed te doen, te beschermen, te helpen, is het nog steeds invasief, volgens onze ideeën vanwege onze hebzucht en ego.
Als het om dieren gaat lijkt het alsof – om goed te doen - onze keuzes altijd een keuze is tussen 2 kwaden, altijd.
Ik voelde mij verdrietig dat ze van iets natuurlijk beroofd werd, omdat ze alleen op die manier veilig was in onze wereld, volgens onze regels.
Ze werd zonder enig zeggenschap beroofd, ze werd beroofd, duidelijk en simpel
Ik bemerkte ook dat de vrijwilligers interesse hadden verloren, ik was verbaasd. Hoe dicht ga je ooit weer bij een leeuw komen, hoe bevoorrecht ben je om daar te staan, om vragen te stellen. Ik riep hen twee keer om te komen kijken, een foto met hun handen en een poot te kunnen nemen en dan gingen ze weer zitten, chatten
Misschien ben ik gewoon altijd te nieuwsgierig. Ik wil weten, adviezen vragen, om uit te vinden waarom, en zo mogelijk te helpen. Nou ja, hier kon ik niet helpen, ik werd verteld hoe ver weg ik moest staan, maar ik kreeg mijn stukje afgeschoren leeuwenhaar!
We brachten haar terug naar haar pen en net zoals bij Amazonas werd ze zachtjes in haar tent geplaatst en kreeg het omkeermiddel en wij vertrokken om haar wakker te laten worden

Voordat we naar de lodge terugkeren, reden we met Peter voorbij Jose en Liso omdat ze erge oogproblemen lijken te hebben
En dan gingen we terug naar Sav's huis voor de lunch
Een weer een ramp explosie waar Zhané de pizza's enz bereidde, Maar ik dacht het zijn mijn problemen niet en ik liet het allemaal los, en na het eten ging ik naar de lapa
Die avond ging ik vroeg naar mijn kamer en overwoog alles wat ik meegemaakt had en wat het allemaal betekende, de indrukken, de gedachten

Een nieuwe zonsopgang een nieuwe dag. Ik kon niet geloven dat ik reeds een week in The Sanctuary was geweest
Alle pieken en dalen, en de indrukken, en alle stilte
Geen radio of tv is zo'n vreemde ervaring. Thuis stond muziek het nieuws aan en nu is het muziek de geluiden van de natuur - de vogels, de leeuwen, de tijgers, de stekelvarken die elke nacht mijn tent voorbijliep, de insecten als ze wegzoemen, mijn eigen zachte gegil als een spin plotseling voorbij dartelt, en de onophoudelijke irritante muggen, het lijkt alsof ik pokken heb!

De volgende dag maakte ik een lijst van de tenten en wat erin moest gebeuren, wat was gebroken of veranderd moest worden en stelde een plan op
We hebben lunch gehad en daarna gingen we naar Amazonas en Mahla controleren, en we brachten David en Barbie samen, omdat ze samen met Easy en Shakira hun eigen groep zouden vormen.

David is een leeuw die van een circus in Peru werd gered. Hij werd 'geleerd' trucjes te doen en was zo erg behandeld dat hij de herhalende bewegingen wat volledig onnatuurlijk zijn voor leeuwen, nahield
Hij was geobsedeerde met zijn watertrog en graafde er omheen en zou ook vaak aan zijn zijde liggen en zijn poten als een hond bewegen
Ik wordt er ziek van om te denken hoe een simpel mens zo'n majestueus dier zover zou kunnen krijgen om zich te verheffen en te vernederen voor entertainment en gelach.
David is ook verlegen met betrekking tot de dames, dus hij had wat overtuiging nodig om van de ene pen naar de andere te gaan, waar Barbie was
Om dit te doen, legde Sav zich op de grond in zijn zicht en deed alsof zij kruipte, een gewond dier nabootsend. We zaten een paar meter van haar om te kijken wat er zou gebeuren
En toen knipperde ik met mijn ogen en bijna miste ik wat er gebeurde.
In een seconde ging David over de afscheiding en over de 10 meter afstand tot aan waar Sav was en stopte millimeters van het hek! Bloody hell dat was adembenemend!
Jakob kreeg zo'n schrik, hij sprong op en een halve meter naar achteren, op mijn schoot. Schaamte of niet, dat heeft hem minder belemmerd dan het idee om zijn ogen van David af te nemen
David en Barbie zaten voor ongeveer 15 minuten met een paar meter tussen hen, maar toen David weer bewoog, haalde Barbie naar hem uit, gaf hem een klap en stuurde hem naar de hoek. ‘Easy’ probeerde om van de andere kant om de hek te komen om hem ook te pakken, cherm, ik had echt met hem te doen
De meeste leeuwen hadden ook hun klauwen verwijderd toen ze in de circussen waren. Dit is een zeer pijnlijke en verzwakkende procedure, waardoor ze min of meer verlamd worden van pijn, artritis, enz.
Als het om vechten gaat, is het een kleine zegen, omdat de schade die ze aan elkaar doen, aanzienlijk minder is
We hebben David en zijn Barbie verlaten om te kunnen ontspannen en te wennen dat zij in dezelfde pen zijn en gingen terug naar het kamp
Weer een stille avond.

De komende dagen waren ongeveer hetzelfde, ik hield mij bezig met entertainen van Jakob en Martina. We speelden 's avonds spelletjes terwijl de anderen naar huis gingen. Het was alsof het gewoon wij 3en was en ik was meer bij hen hoorde dan van The Sanctuary.
Ik vond het persoonlijk onbeleefd, net als bij aan tafel zitten voor ontbijt, lunch en diner en niet in staat zijn om de telefoon weg te zetten. Niemand sprak met hen, ik was de enige die vragen stelde of interesse toonde, ik vond het beschamend. Deze mensen betalen € 1.400,00 per persoon voor 2 weken voederen van leeuwen en poep scheppen, en gewoon met hen praten en interesse tonen was te veel gevraagd
Dus voor de afgelopen paar avonden vanaf ongeveer 20:00 zou ik warme milo of chocolade maken en we zouden een kaartspel Hanabe spelen en een beetje lol hebben, ik keek er echt naar uit!

Vrijdagavond ging Martina, Jakob, Sav en Zhané naar de stad voor een rugbywedstrijd. Ik wilde aanvankelijk mee, maar was erg moe, dus koos ik ervoor binnen te blijven.
Die avond, toen ik in de lapa met Miss M zat, kwam Eno vanuit uit de kraal naar binnen- het is ongeveer 5 km weg! Hij kwam binnen en was onrustig, kwam en ging 3 keer. Helaas was Miss M nogal goed door de wijn gesopt waardoor we niet naar de schapen konden rijden om te zien wat er aan de hand was, maar ik vond het heel vreemd. Die avond en ook zaterdagavond vond ik dat de leeuwen onrustig waren, hun brullen resoneerde en het maakte mij ongemakkelijk. Achteraf vraag ik mij af of ze de verandering dat driegde, aanvoelden

Op zondagochtend konden we wat langer slapen, het ontbijt was om 8:30 en de leeuwen worden zondags niet gevoed (een dag van vasten), dus Zhané en ik (we konden het nu goed met elkaar vinden) bereid alles voor een bush braai 'S avonds op een open camping naast de leeuw omheining
Miss M had weer kromme zin omdat Sav's vriendje (ze konden niet met elkaar opschieten) er was en ik was haar stemmingswisselingen en gebrek aan interesse of luisteren enz moe, dus ik liet haar links liggen en hield er mee op om haar proberen te bekoren of ergens bij te betrekken. Ze wist waar ze mij zou vinden als ze mij nodig had
We hebben de spullen naar het open kamp waar Portia en Letta alles hadden opgezet
Zhané maakte een biltongpotjie en we zaten en hebben genoten van de geluiden van de leeuwen op tiental meters afstand achter de struiken, heel speciaal om te horen hoe elkaar beantwoordden
We gingen wat later naar, en ik herinner mij dat ik mij bedacht, ik zou net voor ontbijt opstaan, ik hoef er niet te zijn om koffie voor Jakob en Martina te maken, 30 minuten meer voor mij.
En dat was de laatste nacht van The Sanctuary zijnde ontspannend, leuk, eenvoudig, veilig

Ik stond omstreeks 6:15 op en kleedde mij aan. Terwijl ik klaar was om mijn tent te verlaten, hoorde ik Miss M, die mij met een wat paniekerige stem riep en zei dat er een klein probleem was.
Voordat ik de trap opliep, was ze weg, ik begreep het niet.
Ik liep naar de lapa en vond Martina en Jakob daar.
Martina vertelde mij dat ze bij de omheining van Liso en José waren toen mevrouw M, die vooruit was gelopen, terug kwam in paniek en schreeuwden om ze terug te brengen naar de lodge.
Ze werden op de achterkant van de bakkie gebundeld en ze vloog met ze terug.
Ik veronderstelde misschien dat een van de leeuwen was gevallen en gestorven, deze jongens waren de oudere mannen van de groep, broos, gebroken. Door de vele klappen op hun hoofd hadden hun hersenschade opgelopen en waren grotendeels blind en doof. Afstanden waren moeilijk in te schatten voor ze en in het beste geval konden ze iets zien, maar ze waren zo lief, hun kwetsbaarheid tastbaar. Als je de andere leeuwen zag, kon je wel eens nadenken wat ze hadden meegemaakt, deze jongens bracht de mishandelingen naar de voorgrond, je kon niet aannemen of denken wat er tijdens hun jaren van misbruik evt was gebeurd, je kon het gewoon zien. Ik had de jongens alleen maar twee keer gezien, maar ze lieten een blijvende indruk na. Zo groot en gevaarlijk als ze nog kunnen zijn, alles wat ik wilde doen was hen knuffelen en beschermen en helpen

Dus, ik dacht dat er iets was gebeurd, misschien een gevecht, of een was gevallen en gestorven. Mevrouw M, belde om te zeggen, houd Jakob en Martina bezig en hou het luchtig, dus heb ik het ontbijt gegaan en gewoon gebabbeld.
En toen viel het woord ‘gestroopt’, en het voelde surrealistisch. Het voelde alsof alles verpletterd werd, maar we konden het niet begrijpen. Het blijkt dat je ook naar adem kan snakken op het moment dat de wereld verandert, maar je hebt nog geen besef wat de gevolgen zijn.

Miss M kwam terug, de energie was veranderd. Het liet mij denken aan hoe ze een wereld in een film laten veranderen, hoe een lijn doordringt en het beeld verandert ten nadelen, van licht tot donker, van glad tot gebarsten, van perfect tot vernietigd.
Ze vroeg mij om Jakob en Martina bezig te houden, ze zou zo snel mogelijk naar mij terugkomen
Dus hebben we de tijgers ruimte opgeruimd (zonder hulp om het langer te laten duren), op zoek naar pootafdrukken voor foto's, toeristische eenvoudige dingen, ongecompliceerde onschuldige dingen, ongemakkelijke pleisters in een poging de oude wereld samen te houden om het opborrelen van de lelijke onderkant tegen te houden, althans tot morgen wanneer ze vertrekken, althans tot deze uitbarstende nachtmerrie kan worden gestopt.
Weet iemand hoe je de tijd kan terugdraaien?

Toen we klaar waren, kwamen Miss M en Sav naar ons toe en zeiden dat de jongens dood waren, ze waren gestroopt en of wij het nog stil willen houden. De enige reden waarom ze ons vertelde was omdat Jakob en Martina vanmorgen aanwezig waren en ze wilde alles kalm houden
Even na 13:00 nam ik Jakob en Martina mee, samen met Zhané naar Lephalale, omdat de politie evenals anti-stroop eenheden en andere ambtenaren kwamen, en de lichamen naar Onderstepoort moesten worden genomen voor dissectie.
Ik herinner mij dat ik langs de bakkie liep, waar de lichamen waren en willen kijken en afscheid nemen. Zoals ik het had begrepen, waren de lichamen nog steeds intact, dus ik dacht dat ze gedood waren (gif of kogel) en de barbaren die dit gedaan hadden niet bij de lichamen konden komen om te nemen wat ze wilden en ik was zo dankbaar dat ze de lichamen niet hadden kunnen ontheiligen.
Reizen naar Lephalale, lunchen, chatten met de anderen en boodschappen doen en toeristisch winkelen. Ik realiseerde mij dat het zo'n vreemd tegenstrijdig gevoel is als je 'gelukkig' bent en plezier hebt terwijl jij je vanbinnen afvraagt wat in Gods naam is er gebeurt, en je wilt huilen voor de 2 jongens die vermoord zijn, maar je weet niet wat gebeurd is dus je wilt niet over dramatisch zijn, maar je weet wat stropen inhoudt, maar je dacht ook dat niks kon gebeuren, dat ze veilig waren, maar maar maar. En het fascineerde mij hoe je geest zo veel vragen en gedachten en overpeinzingen tegelijkertijd kon formuleren.
We kwamen tegen 18:00 terug en ik maakte snel wat klaar. Miss M en Sav speelden met hun eten. Jakob en Martina bleef voor een paar spelletjes vooral omdat het hun laatste avond was
Martina kwam naar mijn tent voor een laatste nacht logeren en vertellen.
Het was mijn eerste nacht dat ik niet kon slapen en de eerste keer dat zowel de stilte alsook het gebrul van de leeuwen zorgen bracht in plaats van troost

Dinsdagochtend heeft Miss M mij gevraagd om Jakob en Martina naar Johannesburg en Zhane naar Pretoria te brengen daar de anti stroop Unit tegen de middag zou komen alsook recherche en andere instanties.
Ik regelde dat ik in JNB kon blijven omdat ik niet in het donker terug wilde rijden, en zo eindigde ik met een onverwachte diner bij Joy en mijn vader en bleef ik bij Joy logeren.
Dat was echt leuk. Ik heb dit nooit kunnen doen en wij genoten er allebei van en hadden er zin in dat het vaker kon gebeuren

Woensdag na een warm bad en een beetje verwennerij reed mijn vader met mij naar de Toyota dealer omdat de Fortuner problemen had met de versnellingsbak. Het werd opgelost, wij namen afscheid van elkaar en ik was weer op weg
Ik geniet van autorijden, heb ik altijd gehad en nu met een Toyota Fortuner onder mijn kont voelde Ik mij echt cool * gniffel *
Rijden in Zuid-Afrika is anders dan Nederland, het is meer defensief, en dat heb je echt nodig.
De taxi's veranderen van 4 rijstroken in 1 minuut, ongeacht wat er gebeurt om hen heen, de gaten in de wegdek, iedereen neemt een kans om gewoon voorbij te kunnen rijden of in of uit of naast je, ogen moet je overal hebben. Toch is er ook een onuitgesproken regel van signalering gebruiken om te helpen als iemand wilt inhalen of het gebruik van waarschuwingslichten om dankjewel te zeggen. Het is een yin-yang combinatie van individualiteit en saamhorigheid wat jou veilig van A naar B brengt
Dit samenzijn kan jou ook een vals gevoel van veiligheid geven, dat was iets wat ik besefte toen wij dinsdag een zware ongeluk waren tegengekomen op de heenweg naar Johannesburg, net buiten Vaalwater
We konden niet langsrijden, Ik vertelde iedereen te blijven zetten en ik ging kijken wat de lay-out was en overleggen met de andere mensen die de lijnen rond de wrak aan het opzetten waren
De auto met de meeste schade had het hele motorblok op de passagiersstoel en lag op zijn rug.
Ik vroeg een man wat er gaande was, en droogjes verklaarde hij 'de bestuurder is moer toe (Afrikaans voor ernstig of slecht dood in een beschadigde manier), maar de mensen op de achterbank leven nog' ...
Ik vertelde hem dat ik mensen vervoerde die bij de luchthaven moesten komen en hij zei: 'loop rond en kijk hoe je langs moet rijden.'
Ik kon niet off-road, omdat de talud schuin steil naar beneden aan beide kanten van de weg afliep, ik moest over de weg.
Dus, ik liep links via het achterste gedeelte naar voren. Ik keek naar het achterraam, het was geheel verpletterd tot ongeveer 10 cm, vol glas en kon ik mij niet bedenken hoe mensen nog in leven zou kunnen zijn daar, en hoe in hemelsnaam ze eruit zouden komen.
En vervolgens liep ik naar de voorkant toe, maar dat heeft 2 seconden geduurd. Ik zag dingen uit het raam hangen en ik liep snel terug, dat was iets wat ik echt niet had hoeven zien.
Ik vroeg de ene chauffeur van de andere kant van de weg om alsjeblieft te helpen en zijn vrachtwagen terug en naar links te schuiven (en ik voelde mij ZO schuldig, alsof dat belangrijker is dan het redden van een leven?) maar er waren nu ook anderen aan het helpen, en hij stemde in
Ik ging terug naar de auto en vertelde hen hoe ik langs zou rijden en dat onder geen beding mochten ze naar links kijken, zij moesten hun ogen naar rechts houden
En zo reden we voorbij, de bergen en open velden bewonderend terwijl bloed stroomde en lichamen vochten voor hun volgende adem
Een ander ding over Afrika, alles is op Afrikaanse tijd. Dit is vaak grappig, maar in dit geval is het niet. 45 minuten na het voorbijrijden kwamen we bij de ambulance tegen, op weg naar het ongeval

Dus, de weg terug naar The Sanctuary was goed, maar zoals ik al zei je bent voortdurend op je hoede, voor ingeval dat
Ik heb echt genoten van de offroad deel en ik zat te popelen om mijn schoenen uit te trekken. Het is echt Zuid-Afrikaans om met blote voeten te rijden en ik denk dat iedereen het gewoon moet proberen om de sensatie te begrijpen.
I hield mij in en genoot van het rijden over de kluisters en in de dips, het voelen van de oneffenheden van de ruwe grond passerend onder me. Ik houd toch zoveel van de bush!

Gezien het feit dat Zhane nu met verlof was, was ik in de keuken om van de maaltijden voor te bereiden. Er waren geen vrijwilligers, alleen wij vieren, en de sfeer was min.
Ik was wel blij omdat ik nu ook zou kunnen meegaan om de leeuwen te voeding, en dat maakte mijn dag compleet
Ik herinner mij het rijden langs de omheiningen waarin Liso en José waren geweest en het was alsof we allen de andere kant op keek, net als met het ongeval, omdat de andere kant mooi was, onaangetast door de brutaliteit en de dood, een laatste ontsnapping van de waarheid wat zo dichtbij was
In een gesprek donderdagmiddag uitte Miss M in frustratie dat 'iemand net een miljoen rand had verdiend met wat ze hadden meegenomen’ ... Mijn wezen verbrijzelde ... Ze waren niet intact gelaten, ze had Liso en José ontwijd in de meest verachtelijke misselijkmakende manier
Na alles wat ze al die jaren in de circussen hadden meegemaakt werd hun beetje geluk en ervaring van geen pijn of misbruik weggenomen, gedoofd, weggerukt van hen van binnenuit

Stropen is meestal 1 van 2 dingen - onderdelen te verkopen voor op te zetten of voedsel, en onderdelen voor muthi - African 'magic'.
Wanneer het voor muthi is worden de poten en kop genomen en de rest achtergelaten. Voor op te zetten wordt het hoofd en de huid genomen, en voor het eten wordt gewoon gepakt wat bruikbaar is, maar dat is meer algemeen dieren zoals bokken en apen etc. leeuw stroperij is zeer specifiek, zoals neushoorn en olifant, het kent een select vraag van een zeer specifiek doel of publiek
Deze jongens waren geslacht, hun ledematen en hoofd en complete huid genomen.
Dit is nog nooit eerder gebeurd, dus speculaties liepen uiteen.
De enige zegen in deze klote situatie was dat ze een zeer grote hoeveelheid gif had ingenomen en waren snel gestorven voordat hun lichamen ontheiligd werden
En wat nog erger was, was dat nota bene de politie het verhaal en een foto aan de pers lekte
En dat is hoe ik kreeg om te zien wat Miss M en Sav die koude maandagochtend was overgekomen
Voor sommige mensen is er niet veel nodig om te haten en sommige mensen moeten naar het einde van hun ziel reizen voor een radicale verandering. Ik begreep nu hoe de afkeer en minachting dat Miss M had voor zwarte mensen nu was veranderd in een intense haat in de afgelopen dagen, gevoed door woede, hartzeer en pijn. Liso en José waren haar favorieten als gevolg van hun totale kwetsbaarheid en speciale behoeften.
Zoals Sav zei: ‘iemand is mijn huis binnengedrongen en heeft mijn kinderen gruwelijk geslacht', en ik kan dat begrijpen. De jongens werden niet alleen geslacht maar de delen van hun wezen was weggenomen, hun uniciteit van wie ze waren was verdwenen, alles wat overbleef was een beetje van het lichaam ontdaan van het laatste stukje van de vorstelijke identiteit en majestueuze 'lion-ness', waardeloze onbruikbaar delen werden opzij geworpen alsof hun enige waarde een deel daarvan was in plaats van in zijn geheel als een wezen
Ziek ziek ziek. Deze wereld is fucked up. En ik weet dat als ik deze mensen zou kunnen vinden dat ik ook een hekel aan hen kon krijgen, dat ik terug zou willen kwetsen, ik denk niet dat ik in staat zou zijn om mezelf in toom te houden
Miss M leek weg te zinken, 's avonds vloeide wijn en ze huilde en mompelde hoe zij hen zou krijgen en hen doden en waarom zou iemand dit doen, haat iemand haar of ADI zoveel, het moest persoonlijk zijn, waarom anders zou iemand dit doen?
En alles wat ik kon was toekijken en luisteren en mededogen tonen en proberen te begrijpen

Juni 1 st - Donderdag - na de voeding en eten hielp ik met het opruimen van de kamer dat het kantoor zou worden en nam alles mij naar de opslag waar Miss M’s moeder leefde, ongeveer 7 km afstand. Gezien de onverharde weg en de spullen op de bakkie en Daniel en Simon op de achterkant van de bakkie (want in sommige gebieden of gemeenschappen mag het zwarte personeel niet naast je zitten in de auto) het duurde ongeveer 30 minuten om er te rijden en nog 2 uur om uit te pakken, in te pakken enz
En dan terug naar huis en het opzetten van een plan wat te doen omdat ADI (Animal Defenders International) en Stichting Leeuw een van deze dagen komen.
Tegen die tijd hadden we gewapende bewakers 24-7, mannen die het gebied patrouilleerde, en er was een complete avondklok na 18:00, geen rondlopen omdat er een 'eerst schieten, dan vragen' regel gold. We hadden ook een cobra in de ingang van de lapa langs zien glijden en een python
De cobra werd neergeschoten, de python gevangen en elders losgelaten
En een vioolspin die ik doodde, op geen enkele manier liet ik dat bij mij komen. Hun gif zelf is niet dodelijk, maar Elzet zei dat het necrotische wonden zou kunnen veroorzaken en ik was niet van plan om een risico te lopen. Nadat later googlen kwam ik erachter zou dit verkeerd zijn, dus ik weet het niet ...
Charl - hoofd van de beveiliging - gaf mij een les in het omgaan met een pistool, maar ik mocht niet schieten, want dan moet ik naar een schietbaan gaan

Vrijdag hebben we de leeuwen gevoerd en ik ging verder met wat in de lapa moest gebeuren. Tegen die tijd had ik de hele keuken opgeruimd en systematisch herschikt. Een paar dagen eerder kreeg ik de vaatwasser naar de grote keuken gebracht en aangekoppeld en het was puur genot, er was vaak geen warm water, voor afwas moesten wij water in de ketel koken of op het fornuis
Ik heb de oven ook verwisseld dus nu hadden we een oven die goed werkte, Yaay me!

Ik werd ook van bewust dat een bewaker van de beveiliging een oog had op mij. Tertius praatte graag, een beetje veel voor mijn gevoel, en een beetje te nieuwsgierig, maar ik vertelde hem vanaf de eerste dag dat ik geen interesse had, het enige wat ik wilde doen was werk bij The Sanctuary en tijd doorbrengen met de dieren, en hij was in ieder geval ook niet mijn type. Dus van mijn kant - en ook richting Miss M en Sav omdat ze hadden ook gemerkt dat hij vaak in de keuken was om met mij te praten - ik maakte het heel duidelijk dat er niets aan de hand was of zou zijn, ik was serieus echt niet geïnteresseerd. Hij was een aardige man om mee te praten, en door vriendelijk te zijn hielp hij mij de geisers te controleren aan de achterkant van de tenten - waar een gaslek was en alle drie slechte warmwater voorziening hadden wat wij in de instellingen konden corrigeren - dus ik was blij, en iedereen kon er goed mee lachen.

Elzet vroeg of ik mee wilde gaan om de schapen naar binnen te brengen en te voeden wat ik echt waardeerde, maar we moesten in haar auto gaan omdat de Mahindra was er nog niet, dus moesten we de beveiliging laten weten dat er een vreemde auto rondreed op het erf en alsjeblieft ons niet te schieten of op te blazen. Zo ernstig als het was dat was ook echt grappig.
We gingen naar de kraal en hoedde de schapen in en Eno de ene Anatolische waakhond lag erbij en niet stond niet op
Bij nadere inspectie bleek de arme jongen een aanvaring te hebben gehad met een wrattenzwijn en zijn achterbeen had een grote in- en uit wond wat uitzicht gaf op de spieren in zijn been.
Naarmate de tijd tikte hebben wij hem snel op de achterkant van de bakkie geladen en meegenomen naar de lodge waar hij de avond doorgebracht in de wasruimte terwijl Sav probeerde om een dierenarts te regelen

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Kim

45 going on 25 travelling to find myself

Actief sinds 09 April 2017
Verslag gelezen: 237
Totaal aantal bezoekers 6781

Voorgaande reizen:

08 Mei 2017 - 26 Juli 2017

And so change begins

Landen bezocht: